lørdag 3. september 2011

Flott tur til Bø i Vesterålen

Startet reisen med tog til Hamar, hvor jeg ble hentet av min snille svigerinne, for så å plukke opp bilen som skulle kjøres nordover.
Nydelig kjørevær. Kjørte til Trondheim og Anders. Vi var ute på kvelden og spiste deilig mat på Manna Brasseri.

Dagen etter var vi på IKEA og handlet litt for oppgradere rommet til Anders litt. Bokyller, nattbord, speil, lampe. Det ble bra :)
Deretter bar det videre på min kjøretur mot Mo i Rana, som var enden på dagens etappe. Jeg hadde en stopp i Steinkjer på AMFI kjøpesenter, deretter en stopp med middag i Mosjøen.

Til slutt fremme på IL Stålkameratenes klubbhus, hvor jeg hadde bestilt rom. Veldig hyggelig, rimelig overnatting.

Dagen etter dro jeg avgårde tidlig og startet på etappen over saltfjellet.  Mye døde lemmen i veien. Stoppet på Saltdalen turistsenter, hvor jeg drakk kaffe, spiste svele og leste dagens aviser.

Så var det igang igjen. Neste mål var Hamsunsenteret på Hammarøy, en liten avstikker på 3 mil fra min kjørerute mot Bognes. Flott og interssant utstilling her, som gjorde det vel verdt å bruke den tiden:

Og så til Bognes, for ferje over Tysfjorden til Løddingen. Det var en  kjempefin tur, helt blankt på fjorden. Og positiv overraskelse var at de serverte deilig hjemmelaget lapskaus i kafeen :)
Og tilslutt fremme i Bø ca kl 18.30, med stopp på Straume for å vaske bilen før den ble overleverte den nye og fornøyde eier.

Turen tilbake foregikk med buss fra Bø til Sortland, buss fra Sortland til Evenes og deretter fly hjem til Oslo.
MEN jeg hadde noen fantastiske timer på Sortland, med nydelig vær og nydelig mat på Ekspedisjonen som ligger på brygga i den blå byen.

(bildet er tatt av Tony Gulla)

2 kommentarer:

  1. Så fin tur og flott natur. Du er flink til å komme deg rundt.
    Inger Lise

    SvarSlett
  2. Takk for det Inger Lise :) Nordland er virkelig verdt en reise - og biltur kan absolutt anbefales.

    SvarSlett