fredag 30. desember 2011

Brente mandler - kun en oppskrift som gjelder

Har hørt snakk om mange forskjellige måter å lage brente mandler på, men det er bare en som gjelder.Du velger selv hvor brente de skal være, selv liker jeg de best når de såvidt er begynt å bli brune, og sukkeret fortsatt er litt crispy rundt mandlene.

(Disse er litt i overkant brente etter min smak, skyldes at jeg ikke er kjent med induksjonsovnen)
Oppskriften fikk jeg for mange år siden, av en god kollega i Gjensidige. Han pleide brenne mandler til den store gullmedalje, og jeg tror nok det er hundrevis av personer som har smakt hans brente mandler :)
BRENTE MANDLER
(les hele oppskriften før du starter, og gjør alt klart - her har du ikke tid til å finne frem ting etter at du har begynt, da går det fort)
500 gram mandler
Først varmer du opp stekovnen til 160 grader. Legg mandlene utover i en langpanne, og la de steke i 10 minutter. Dette gjør at mandlene tørker litt, og blir sprøere. (Ikke hopp over dette). Dette kan du gjøre flere dager i forveien.
Så går du i gang med selve jobben. Det er viktig å bruke en stor kjele, det gjør jobben mye enklere, og du får mer kontroll på hvor brent du ønsker mandlene.
Bruk en tresleiv, gjerne litt bred og flat, slik at du kommer godt til i bunn av kjelen.
200 gram sukker
0,5 dl vann
Ha sukker og vann i kjelen, skru platen på full varme. Nå er det viktig å røre hele tiden. Når sukker og vann begynner å boble tar du oppi 500 gram mandler.
Det hele ser nå litt vått ut, rør HELE tiden, og du ser det blir tørrere og tørrere. Etter en stund bllir det en grå masse, rør HELE tiden. Snart ser du at det begynner å bli brunt og det skjer en kjemisk  prosess (du merker det på osen), ha da oppi 1 tsk smør. Fortsett å røre til smøret er smeltet inn, og hell så alt over på et stort stykke bakepapirer og spre mandlene utover med tresleiven og en gaffel.
Hele denne massen er veldig varm, og fra du ser antydning til at det begynner å bli brunt, til du heller det over på bakepapir er det snakk om sekunder, avhengig av hvor brune du vil ha de.
Lyse og ruglete mandler er lettere å skille enn mørke som henger mer sammen.

8 kommentarer:

  1. Blir litt "satt ut" når jeg tenker på Erik's mandler som fulgte meg på møter i førjulstiden -OG på julebordet hjemme i juledagene.
    Tror jeg har oppskriften et sted, men nå trenger jo ikke lete takket være deg Lena! Nyttårshilsen fra Mary

    SvarSlett
  2. Har man allergi mot mandler (og det meste av nøtter) som jeg, så MÅ mandlene "brennes" skikkelig, så allergenene "drepes". Kan uansett aldri spise masse, men det er jo SÅ godt!!! Så foretrekker å lage de selv, da kan jeg brenne de maks :)

    SvarSlett
  3. Er det ikke utrolig Mary, hvor mye brente mandler han lagde i alle de årene ? Og for å ikke å snakke om egglikør ? Gode minner :)

    SvarSlett
  4. Kjedelig med allergi Lisbeth. Var ikke klar over at du hadde det. Kanskje mange i familen som har det da ?
    Min Anders har også allergi, mot mandler og masse annet, og han kan heller ikke nyte brente mandler. Det er kanskje litt som med grønnsaker ? Anders tåler ikke rå gullerøtter, men er de kokt går det fint :)

    SvarSlett
  5. Lurte på en ting, når det er dags for å putte oppi en ts med smør, skal kjelen taes av plata? Syns dette var fryktelig skummelt når det begynte å knitre i kjelen:-/ Men de smaker skikkelig godt:-D Tok litt kanel og kardemomme oppi også:-D

    SvarSlett
  6. Det der er noe godt for magen og hodet i kroppen.

    SvarSlett
  7. Sikkert veldig godt med litt kanel og kardemomme, det skal jeg prøve neste gang :)
    En teskje smør skal oppi når det begynner å bli lyst brunt og det oser kraftig.

    SvarSlett