onsdag 5. mars 2014

Lavkarbo brød oppskrift !

Jeg har hevet meg på en 4 ukers lavkarbo kur. Har jo vært der en gang før, og det fungerte ganske bra den gangen, men ble veldig kreativ i "erstatningsmatlaging". Denne gangen tenkte jeg bare spise det samme som andre, men hoppe over alt av karbohydrater i måltidet. For eksempel spise hamburgere uten hamburgerbrød, omelett  uten brødskive, curry uten ris osv.

Men allerede før en uke er gått så ble savnet etter noe som ligner brød stort. Jeg trålte nettet for å finne en oppskrift på lavkarbobrød. Sist, som var høsten 2010, så husker jeg dette erstatningsbrødet som noe som smakte veldig egg. Derfor ville jeg nå prøve å finne en oppskrift med lite egg. Ut av det jeg fant på nett, og hva jeg hadde i skapet ble oppskriften min slik:

2 egg
1/2 kopp rømme
1 ss solsikkeolje
 
1/2 kopp mandelmel
2 ss husk
3 ss linfrø
5 ss solsikkefrø
1 ts bakpulver
2-3 ss revet ost

Først blandet jeg alt det våte i en skål og pisket godt. Alt det tørre i en annen skål, og blander godt.
Ha det tørre opp i det våte og rød sammen. Helt i begynnelsen ser det kanskje veldig vått ut, men snart binder Husken å virke, og binder det hele sammen. Ha alt i en liten brødform kledd med bakepapir. Stek i 35 minutter på 200 grader. Slik ble det seende ut, og det har ikke eggesmak :

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar