søndag 19. august 2012

Thai soup !

På forespørsel fra Trine U. - alltid så koselig å bli spurt om oppskrift :)
En veldig god thaisuppe, som jeg har lagd flere ganger (fant den i "matblad" i en av kjedebutikken, og mener det er Thorild Sivertsens oppskrift)
Etter hvert som jeg har prøvd den ut har jeg valgt øke mengden grønnsaker i forhold til det som er angitt i oppskriften, f.eks. bruker jeg hele squashen, paprikaene kan med fordel være store og ikke små.  Jeg pleier også å ha en god del fersk champignon oppi.
Når det gjelder currypasten må man bare smake seg frem (ha den i til slutt), her er det utrolig mange forskjellige varianter å få kjøpt, og styrken varierer mye.



4 kyllingbrystfileter
2 fedd hvitløk
1 sitrongress
2 cm ingefærrot
1–2 ss red currypaste
2 hønsebuljongterninger
1/2 squash
1 liten gul paprika
1 liten rød paprika
3-4 stilker vårløk
1 boks kokosmelk
2–3 dl matfløte
1 liter vann
koriander
salt
sukker
1/2 dl nøytral olje
Fersk champignon -  om du liker det :)

Tilberedning:

Strimle kyllingfiletene. Varm opp olje i en kjele, og ha i kylling. Finrasp ingefær og hvitløk og finkutt sitrongress. La det surre noen minutter, hell over vann og ha i buljongterningene. Kok opp, ha i currypaste, kokosmelk og fløte. Smak til med salt, sukker og eventuelt mer currypaste. Tilsett de finstrimlede grønnsakene de siste ti minuttene, og dryss frisk koriander over ved servering.  Lager du rikelig holder den seg flere dager i kjøleskap. Kan også fryses.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar