fredag 15. november 2013

Elleve år, Sigrid Undset

Jeg har hatt gleden av å nyte denne boken de siste 2 ukene. En av de bøkene som man gjerne skulle vært lenger eller hatt en fortsettelse. Biografier om Sigrid Undset har jeg jo lest, så jeg kjenner jo for så vidt fortsettelsen. Men dette er Undsets egen skildring av sin barndom, frem til fylte elleve år.

Sigrid Undsets vokste opp i Oslo, og derfor er det ekstra morsomt for meg å lese denne detaljerte skildringen av gatene hun løp opp og ned og "fjerne" områder de besøkte, som jordene bortenfor Kirkeveien og Gaustad skogen. Jeg har brukt Oslo kartet flittig under lesing av boken, for å være sikker på at jeg skjønte akkurat hvilke områder hun beskriver.

Men det som virkelig gjør boken god er at hennes skildringer beskriver oppveksten sett gjennom barnets øyne, og som leser tror du det selv om det er skrevet av en voksen. Utrolig godt skrevet. Anbefales.

Tusen takk til Svein for at jeg fikk overta denne boken. Jeg hadde ikke lest den før!
(Selv om jeg trodde det, det var nok biografiene om Undset jeg har lest som gjorde at innholdet i boken virket kjent).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar