lørdag 31. desember 2011

Djevelen og frøken Prym, Paulo Coelho

På vår årlige førjulsmiddags-treff med mine venniner fikk jeg overrakt "Djevelen og frøken Prym". Jeg blir så glad når noen gir meg bøker, gjerne gamle og velbrukte :) Jeg har lest mange bøker av Paulo Coelho tidligere, men kom vel til et punkt hvor jeg følte at det var lite nytt disse bøkene ga meg. Det var derfor med litt blandete forventninger jeg gikk i gang med denne.
Boken var helt grei, men ikke blant mine favoritter, som sagt, så har jeg kanskje gjort meg ferdig med Coelho. Men for all del, Coelho har et stor publikum og mange tilhengere, og bøkene kan absolutt leses.....
Fra forlaget Bazar:

I Djevelen og frøken Prym blir selve menneskeheten satt på en skremmende prøve.
En mystisk fremmed ankommer den avsidesliggende landsbyen Viscos. Med seg har han elleve gullbarrer og en underlig skygge. Gamle Bertha, som dag etter dag sitter utenfor huset sitt ved landsbyporten, gjenkjenner den lenge bebudede Djevelen, som vil føre Viscos i undergangen.

Den fremmede leter etter svar på spørsmålet som betyr alt for ham: Er menneskene dypest sett gode eller onde? Landsbyboerne ønsker ham velkommen og får dermed tildelt roller i et spill som vil merke dem for livet.
Paulo Coelho skildrer hver eneste sjels kamp mellom lys og mørke, og det vi alle strever med hver dag: å våge å følge våre drømmer og mestre frykten som hindrer oss i virkelig å leve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar