torsdag 9. februar 2012

Bernhard Hvals forsnakkelser, Lars Saabye Christensen

Fornøyelig, merkelig og litt annerledes en andre bøker av Saabye Christensen. Ser at den har fått ganske varierende anmeldelser, men jeg likte boken godt.Kan være at jeg likte den ekstra godt fordi handlingen foregår i mine hjemtrakter, selv om det er på begynnelsen og midten av 1900 tallet, og før min tid.

Kjenner meg så godt igjen i den geografiske rammen for romanen. Med Homenkolltrikken, Gaustad-bekk-skogen, Gaustad sykehus, 'Høl i gjerde på Gaustad', Vinderen skole (min barneskole). Fornøyelig å følge Bernhard både i Bogstadveien (med butikken Frank), Skovveien (hvor mor bodde), og mange andre kjente og kjære steder.

Boken er allikevel verdt å lese også for de som ikke kjenner disse områdene. Historien om eksentriske Bernhard Hval, som har så mange rare tics, tourettes, hvordan han sliter for å passe inn, både gripende og fornøyelig. Jeg er ikke enig med Dagbladet i at den er 100 sider for lange.


Dagbladet 16.8.2010;
«Bernhard Hvals forsnakkelser» er egentlig en rar, liten bok.
Eller rettere sagt: Det er en stor bok med en rar liten mann inni som snakker og snakker, i sirkler og kollbøtter, gjennom tics og tvangstanker, gjennom det norske 1900-tallets historie, minst et par hundre sider for langt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar