mandag 16. april 2012

Karibisk Jerked Chicken, med Mint Mango Salsa og Søtpotetmos

Lørdag lagde jeg en deilig kyllingrett, oppskrift hentet fra United Arilines magasin ! Utrolig rik på smak. Gjengir oppskriften her. Den er vel verdt å prøve seg på.

8 kyllingbrstfilet (eller som jeg brukte, kyllinglår skinnfrie og utbenet)

MARINADE TIL KYLLINGEN
2 tsk malt allspice
1/2 tsk kanel
3/4 tsk muskat
1 ss brunt sukker
1 ss fersk timian
4 hot peppers (her brukte jeg 1 tsk cayenne pepper i stedet)
4 store hvitløksbåter
3 vårløk
1 sjalottløk
1/4 kopp ferskpresset limejuce
2 ss soyasaus
3 ss olivenolje
1 ss salt
1 ss pepper

Alle disse ingrediense blandes og kjøres i mikser/stavmikser. Ha så blandingen over i en pose og legg kyllingfiletene oppi. Knyt igjen og legg i kjøleskapet 4 - 6 timer. Snu posen av og til. Jeg lagde dobbel mengde, og det var mere enn nok til 22 kyllinglår.
Når ferdig marinert, kan disse med fordel grilles, evt. Stekes i stekkepannen.

MINT MANGO SALSA
2 kopper med fersk/moden mango, kuttet i terninger
1 liten rødløk, kuttet i små biter
2 ss fersk finhakket minte
1 ss fersk finhakket koriander
1/4 kopp ferskpresset limejuce

Bland alle ingrediensene i en skål og la det stå i kjøleskapet minst 1 time før servering (gjerne lenger)


SØT POTET MOS
4 stk søtpoteter
8 ss smeltet smør
3/4 kopp kremfløte

Prikk hull i potetene med en gaffel, og bak de i ovnen på 220 grader (400 F) i ca 45 minutter, til de er møre. Ta av skinnetnår de er ferdige, og mos sammen med smør og fløte, bruk Evt. stavvmikser om du vil ha en glatt konsistens.

Server kylling med Søtpotetmos ved siden av. Mint mango salsa legges med en ss over kyllingkjøttet.

Siden jeg hadde gjester når jeg serverte dette, ble det ikke til at jeg fikk tatt bilder av det ferdig resultatet, har derfor tatt bildet av bildet i magasinet jeg fant oppskriften i:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar