fredag 21. februar 2014

Himmelsk sjokoladekake, halv str !

Deilig med fri på en helt alminnelig fredag. Solen skinner og jeg koser meg med litt rydding, klesvask og kakebaking. Og ikke minst, jeg har bestilt flybilletter i dag. London for å møte The Jensen Sibling's, og deretter en tur hjem til Oslo. Utsiktsbilde fra stuevinduet i dag:

Men så til kakebaking. Himmelsk sjokoladekake i halv størrelse:

3 dl sukker
4,5 dl hvetemel
1 ts kanel
1 ss kakao
1,5 ts natron
3,75 dl kefir
0,75 dl smeltet smør
 
Bland alt det tørre godt, deretter rør inn det våte (smeltet smør og kefir). Steketid avhenger av kakeform. Jeg brukte en rund form, og stekte i 180 grader i ca 40 minutter.
(anbefaler en liten langpanne/halv og kortere steketid, min kake ble litt for høy)
 
Glasur:
100 gram smør
250 gram melis
1 ss kakao
1 ts vaniljesukker
3,5 ss kaffe
 
Ha alt i en kjele og smelt på svak varme, ikke la det koke!



Minner om sjokoladekaken i filmen 'Matilda' (etter boken av Roald Dahl) !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar