mandag 12. september 2011

Knut Hamsun, Børn av tiden

Forrige uke var jeg ute å spiste lunsj med en kollega fra Gjensidige. Han var så snill å forære meg 3 bøker av Knut Hamsun, som jo er en av mine favoritt forfattere. Gjett om jeg ble glad, i tillegg er bøkene av gammel godt opplag.
Jeg har kost meg med en av disse bøkene nå i helgen, nemlig boken "Børn av tiden". Virkelig god leseopplevelse. Forstår jo at jeg bare må gå til anskaffelse av bok 2 av denne historien, "Segelfoss by".
Bokkilden:
Handlingen foregår i Nordland fra 1870 og fremover, og er en kritisk skildring av en ny tids ånd: Her avspeiles en historisk prosess som Hamsun hadde vært vitne til: det "halvføydale" nordlandssamfunnet blir offer for et skifte i de økonomiske forhold, og de gamle handelsstedene forsvinner gradvis. Denne boka, Hamsuns første sosiale satire, ble første gang utgitt i 1913.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar