onsdag 5. september 2012

The Roadtrip - again...

Det hele startet med at Rutt Siri foreslo at vi skulle reise til Moncton for å gå på Bruce Springsteen konsert. Har aldri hørt om Moncton før, og etter hva jeg forstod hadde ikke Bruce hørt om denne byen heller :) Men han fant frem, og det gjorde vi og omtrent 50.000 andre også!

Slik så det ut under oppvarming før konserten:
Og konserten svarte til forventningene. Utrolig bra, og det gikk i ett uten pause i over 3 timer :)

Så tilbake til Roadtrip'en vår. Vi fløy fra St. John's til Halifax, Nova Scotia. En 2 timers flytur. I Halifax leide vi bil på flyplassen, og kjørte direkte inn til Halifax sentrum, hvor vi bodde Atlantic Hotel.
Der ble det en sen middag i nærområdet, og siden vi jo hadde reist sørover ble det mat med preg av sydligere strøk:

Og når vi er på tur er det viktig med mat, så før avreise neste morgen ble det en solid frokost på hotellet

Så er det klart for avreise, etter en tur innom havneområdet i Halifax var neste mål Charlottetown, Prince Edward Island. Vi valgte å ta ferje ut til øya,for deretter å kjøre broen av øya.
Ferjeturen tok ca 1,5 time, mens kjøreturen over broen tar ca 15 minutter (altså en lang, lang bro - som vistnok er veldig interessant for ingeniørene blant oss).
 Her et bildet fra reisefølget på ferja over. Nydelig vær, og flott landskap. Det var til og med levende musikk på turen. Kanskje en ide for ferja mellom Bogenes og Løddingen også ?
Prince Edward Island (PEI) er en egen stat i Canada. Øya er forholdsvis liten, men fantastisk frodig og med et eget særpreg på husene som minner mye om sørstatene i USA. Vi tok inn på hotellet  "The Dundee Arms Inn", og dette var absolutt ett av høydepunktene blant hotellene på denne turen (4 hoteller). Utrolig innbydende og trivelig, så flott at vi faktisk tok middag i kveldssolen på terrassen til hotellet. (Bildet lånt fra hotellets nettside)

Mens vi ventet på ferja over til PEI ble Knut hundepasser en liten stund. Damen som eide hunden var som de fleste her svært pratsom, og hun hadde reiste jorden rundt som hjelpearbeider. Hun kunne allikevel anbefale noen flotte steder på PEI, blant annet det lille tettstedet Victoria.

Så etter Charlottetown ble det en kjøretur langs sydkysten av PEI, hvor vi fikk en hyggelig stopp i lille Victoria

Så bar det over den lange broen

og til hotellet, dvs motellet, i Moncton

Nå begynner det å ligne det vi kaller en Roadtrip :) The American way !
Herfra var det gangavstand til konsertområdet, noe som var helt perfekt i det strålende varme været.
Dagen etter konserten bar det tilbake til Halifax, men igjen med flere avstikkere opå veien, blant annet var vi innom Joggins, museum for fossile funn, og med det sted i verden med størst forskjell på høy og lav vann, 15 meter !
og ja, det blåste ganske friskt her :)
Så litt av hvert fra turen tilbake til Halifax:
Tilbake i Halifax tok vi inn på Halifax Waverly Inn, et superkoselig og gammelt hotell.
Vi fikk nå anledning til å ta en bedre titt på byen, og vi fikk med oss omvisning på det lokale bryggeriet 'Alexander Ketih', som viste seg å være mer enn en god kombinasjon av omvisning i byens historie og i bryggeriets historie. Vi fikk også tid til en tur på the Maritime museumet, som var veldig lærerikt og spennende. Vi fikk lære om 'The Halifax disaster' som fant sted i desember 1917, hvor en stor eksplosjon tok livet av flere tusen mennesker. Det var merkelig å høre at ett norsk skip var med å forårsaket denne voldsomme katastrofen.