torsdag 9. juni 2011

Vanilje Cupcakes

I går gjorde jeg noen tilpassninger i en ellers vanlig cupcake oppskrift. Målet var å bake cupcakes som ikke ble for fete, men heller ikke for tørre. Videre var det ønskelig at de ikke skal falle sammen etter at de kommer ut av ovnen. Min erfaring er at kakene mine ikke faller så raskt sammen om de er bakt med natron. Natron krever imidlertid noe syre for å hevem derfor youghurt. Her er oppskriften min (alle ingredienser romtemperert):

225 gr smør
400 gr sukker
frøene fra 2 vaniljestenger
Piskes til det blir luftig og fint
5 store egg
Pisk inn ett og ett egg, ca 1 min pr egg
330 gr mel
2 ts natron
2 ts bakepulver
1 ts salt
Bland alt det tørre godt, og sikt inn, bland/pisk godt
2 1/2 dl vaniljeyoughurt
2 dl helmelk
Til slutt bland inn youghurt og melk
Stekes på ca 200 grader i 10 minutter

Av denne røren fikk jeg 43 cupcakes
(1 kake uten krem inneholder ca 120 kcal- med krem ca 200 kcal)
De ble veldig saftige og gode, uten at de ble tunge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar