fredag 29. juli 2011

Buddenbrooks, Thomas Mann

Etter min mening en fornøyelig lesing, som kan minne noe om Dickens i sine personskildringer. Interessant lesing om europas omveltning på midten av 1800 tallet, hovedsaklig sett gjennom de velståendes øyne.

"Denne store, tyske sagaen følger en familie i Lübeck gjennom fire slektsledd fra 1835 til 1877. Thomas Buddenbrook er hovedfiguren, og vi møter ham allerede som 10-åring, sammen med lillebroren Christian.

Fra første øyeblikk er det tydelig at det er Thomas som har temperament og karakter til å bli farens etterfølger i handelshuset Johann Buddenbrook. Forretningene går bra til å begynne med, men etter revolusjonen i 1848 snur økonomien, og de nyrike gjør seg gjeldende i byen."

Boken har en stor detaljrikdom, både når det gjelder personer og omgivelser. Den utdyper de konflikter som oppstår hos karakterene i fht egne valg, og valg styrt utenfra. Familien står svært sterkt.

Det blir hevdet at Thomas Mann i denne romanen hentet mye fra egen familie, og det var å anse som en skandale da boken ble utgitt.

Om jeg skal sammenligne denne boken med den andre boken av Thomas Mann jeg har lest, Trolldomsfjellet, så vil jeg si at min favoritt er Trolldomsfjellet. Årsaken til det er at jeg liker den rolige og langsomme stemningen i Trolldomsfjellet veldig godt.
Buddenbrooks er etter min mening mer flyktig og springende i handlingen.

Alt i alt, en bok verdt å lese. Det er vel ikke uten grunn Thomas Mann ble tildelt Nobelprisen i Litteratur for denne boken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar