torsdag 15. mars 2012

Chef to go - class #6

I går var det 6. kursdag, og nok en dag med spennende oppskrifter som skulle prøves ut. "Poultry" var tema for denne leksjonen, det vil si "fjærkre". Kylling og vaktler var de fuglene vi tilberedte. Vi lærte å partere en fugl, og i tillegg lærte vi å bene ut en fugl, med kun ett snitt for å åpne, slik at man kan servere f.eks. benfri "stuffed chicken". Ganske imponerende faktisk, og "kokkefruen" var veldig fornøyd med gårsdagen.

Her fra prosessen med utbening og stuffing:
I tillegg lagde vil vaktler (Quail), som er en rødlistet liten fugl hjemme i Norge, men her borte er den også i oppdrett. Så det var selvfølgelig oppdrettsvarianten vi tilberedte. En bitte liten sak, som egner seg best som en forrett. Vi hadde  en halv hver. De ble imidlertid stekt hele (utbenet, unntatt lårbenet) for å bevare saftigheten.
Resultatene ble helt utrolig gode, og for ikke å snakke om presentasjonen:

6 kommentarer:

  1. Jeg er SÅ imponert :) Jeg tror jeg må gå kurs til høsten, det ser så fristende ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Rutt Siri, kurset kan anbefales. Man blir utrolig inspirert :)

      Slett
  2. Ja, også smaker det så godt!!
    Kjempefin blogg, Lena - og veldig fin fotomontasje du får til! Tror jeg må stjele litt til min blogg når jeg kommer så langt...:o)
    Mari.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Mari - 'Picasa' gjør susen med bildene :) bare forsyn deg du, du er jo fotograf her også du :)

      Slett
  3. Dette ser herlig ut, Lena! Det blir nok matkurs på flere av oss til høsten:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som sagt Heidi, kan anbefales :) Kanskje jeg tar en ny runde ?

      Slett